Jak działa ViaToll?

opłaty na drogach

ViaToll to elektroniczny system, który służy do poboru opłat za przejazd krajowymi drogami w Polsce. System funkcjonuje od 2011 roku. E-myto obowiązuje na wybranych odcinkach dróg i obejmuje ciągniki siodłowe z przyczepą lub bez przyczepy, samochody ciężarowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, samochody osobowe oraz mikrobusy z przyczepą o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także autobusy, niezależnie od masy całkowitej. Środki uzyskane w ramach systemu ViaToll trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Do elektronicznego systemu poboru opłat mogą dołączyć też właściciele innych pojazdów. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca może dokonać opłaty szybko i w sposób bezobsługowy, bez korzystania z miejsc poboru opłat.

System ViaToll składa się z bram oraz specjalnych urządzeń, tak zwanych viaBOX. Urządzenia te są montowane w pojazdach. Działanie systemu jest oparte na technologii komunikacji bezprzewodowej o krótkim zasięgu. Nad płatnymi drogami zamontowane są wyposażone w anteny bramownice. Anteny służą do komunikowania pomiędzy viaBOX-em a przekaźnikami. Opłata odpowiedniej wysokości zostaje naliczona, gdy pojazd przejeżdża pod bramownicą, o czym informuje sygnał urządzenia viaBOX. Kierowca pojazdu nie musi się zatrzymywać, aby dokonać opłaty w sposób ręczny. Pojazdy objęte systemem ViaToll korzystają ze specjalnie wyznaczonych pasów – bramki na tych pasach otwierają się automatycznie.

Wysokość opłat w ramach systemu ViaToll uzależniona jest od różnych czynników. Pod uwagę brane są kategoria drogi, kategoria pojazdu, a także klasa emisji spalin. Systemy podobne do ViaToll obowiązują również w innych krajach, na przykład w Niemczech jest to Toll Collect, w Czechach system PREMID, w Słowenii karta DARS, a na Słowacji – urządzenia OBU.

Wstępnej rejestracji do elektronicznego systemu poboru opłat można dokonać na stronie internetowej viatoll.pl. Zarejestrowany użytkownik może następnie zalogować się w witrynie i za jej pośrednictwem dokonać płatności drogą elektroniczną. Na stronie internetowej można znaleźć przydatne funkcjonalności, takie jak Panel Obsługi Klienta, mapa sieci dróg systemu ViaToll oraz utrudnień drogowych, informacje o płatnościach i stawkach, a także kalkulator opłat. Użytkownicy systemu mogą również korzystać z aplikacji mobilnej. Po zainstalowaniu aplikacji na urządzeniu mobilnym uzyskują dostęp do podstawowych funkcji systemu. Użytkownik może sprawdzić w aplikacji stan salda umowy oraz dane o umowie, znaleźć punkt obsługi klienta oraz doładować konto. Aplikacja mobilna systemu ViaToll jest bezpłatna.