Tachograf cyfrowy czy analogowy? Który lepiej działa?

Tachograf cyfrowy czy analogowy? Który lepiej działa?

Tachograf to obowiązkowy element wyposażenia samochodu zawodowego kierowcy. Jest to urządzenie pomiarowe, które rejestruje pracę zarówno kierowcy, jak i pojazdu. Służy do zapisywania czasu prowadzenia pojazdu, okresów dyżuru kierowcy oraz pauzy i innej pracy, a także rejestracji czasu prędkości chwilowej oraz liczby przejechanych kilometrów. Jaki model — cyfrowy czy analogowy — działa lepiej? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.

Dlaczego wprowadzono tachografy? Wyjaśniają pracownicy terminalu przeładunkowego w Sławkowie

Tachografy zostały wprowadzone, aby poprawić bezpieczeństwo na drodze, ale również w celu polepszenia warunków pracy kierowców – obydwie te kwestie są ze sobą połączone. Z założenia tachografy mają ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń drogowych wywołanych przez przemęczenie kierowców. Urządzenia rejestrujące czas pracy pozwalają też pracownikom w łatwy sposób rozliczyć się z pracodawcą.

W jakich samochodach powinien być tachograf?

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Wspólnoty Europejskiej w tachograf powinien być wyposażony każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony oraz pojazdy przeznaczone do przewozu więcej niż 9 osób, z uwzględnieniem kierowcy. Tendencja ustawodawców w tym zakresie dąży do zwiększenia rygoru, a więc objęcia obowiązkiem wyposażenia w tachograf również pojazdów o mniejszej dopuszczalnej masie całkowitej. Tachografu nie potrzebują natomiast rolnicy, którzy zajmują się przewozem zwierząt, mleka i innych artykułów (wykorzystując ciągniki rolnicze i leśne). Kierowcy pracujący w przedsiębiorstwach rolniczych, leśnych, rybackich czy ogrodniczych, którzy przewożą ładunek w promieniu do 50 kilometrów od stałego miejsca parkowania pojazdu, również nie muszą mieć tachografu.

Modyfikowanie wskazań tachografu oraz wszelkie integracje w działanie urządzenia są surowo zabronione. Karą jest pozbawienie wolności na okres nawet do 5 lat.

Jak działa tachograf?

Tachograf analogowy rejestruje dane z jazdy na papierowych tak zwanych wykresówkach, które kierowca wypełnia ręcznie. Rejestracja jest możliwa przez impulsy, które docierają do tachografu z czujnika ruchu zlokalizowanego w skrzyni biegów. Tachografy analogowe były stosowane do 2006 roku. W związku z wysoką podatnością na manipulację, urządzenia tego typu zostały wyłączone z użytku. Montaż tachografu analogowego w pojeździe zarejestrowanym po 2006 roku grozi wysoką karą finansową.

Obecnie powszechne są tachografy cyfrowe, które rejestrują dane z wbudowanego nośnika pamięci oraz karty kierowcy – informacje te muszą być odczytywane w określonym czasie. Tachografy cyfrowe są bardziej precyzyjne i łatwiejsze w obsłudze, a zbierane przez nie dane trudniej sfałszować – z tego powodu uznaje się, że takie urządzenia spełniają swoją rolę lepiej niż analogowe odpowiedniki.