Rola i zadania logistyka w zarządzaniu łańcuchem dostaw

logistyk a zarządzanie łańcuchem dostaw

Od surowca po produkt ‒ tak w dużym uproszczeniu można określić łańcuch dostaw. Po drodze mamy do czynienia z całym szeregiem działań, których celem jest wytworzenie produktu i dostarczenie go do klienta. Co to jest zarządzanie łańcuchem dostaw? Jaka w tym procesie rola logistyka?

 

Czym jest łańcuch dostaw?

W momencie złożenia zamówienia na produkt rozpoczyna się wieloetapowy proces, mający na celu jego realizację. Ogół czynności, które składają się na ten proces, nazywamy łańcuchem dostaw. Obejmuje on przede wszystkim:

  1. Planowanie ‒ wskazanie potrzebnych zasobów.
  2. Zaopatrzenie ‒ pozyskanie surowców niezbędnych do wytworzenia produktu.
  3. Produkcję ‒ przekształcanie surowców w wyroby.
  4. Dystrybucję ‒ dostawę gotowego produktu do klienta.

Zarządzanie łańcuchem dostaw to koordynowanie wszystkich procesów, które się na niego składają. Obejmuje jego optymalizację, czyli zwiększanie efektywności poszczególnych etapów przy redukcji ponoszonych kosztów. Definicja zarządzania łańcuchem dostaw wskazuje też na cele, czyli poprawę wydajności przedsiębiorstwa oraz wzrost zadowolenia klientów.

Strategie łańcucha dostaw ‒ typy

Dwa najpopularniejsze typy strategii zarządzania łańcuchem dostaw to z ang. lean (szczupłe) oraz agile (zwinne, elastyczne). Pierwsze dotyczą głównie wytwarzania produktów standardowych, co do których łatwo przewidzieć popyt. Kładzie się w nich nacisk na maksymalizację zysków, eliminację marnotrawienia i cięcie kosztów.

Elastyczny łańcuch dostaw, czyli słów parę o agile

O elastycznym łańcuchu dostaw mówimy głównie w kontekście produktów innowacyjnych. Chodzi o proces, który można uruchomić łatwo i szybko, w momencie, gdy na przykład pojawia się nisza albo nowy trend. Wśród założeń podejścia agile warto wymienić:

  • uważne obserwowanie rynku i szybką reakcję na zmiany;
  • współpracę z szeroką bazą dostawców;
  • doskonałą komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa;
  • świetne zaplecze technologiczne;
  • automatyzację procesów.

Zadania logistyka w przedsiębiorstwie

Logistyka to jeden z elementów łańcucha dostaw. Obejmuje zadania związane z magazynowaniem, transportem oraz dostarczaniem produktu do miejsca docelowego. Zadania spedytora logistyka to między innymi: nadzorowanie stanu magazynu, troska o zaopatrzenie, planowanie dostaw, uwzględnianie zwrotów produktów oraz ich utylizacja.

Planowanie logistyczne to przede wszystkim troska o punktualność i optymalizację kosztów, dlatego od osoby na tym stanowisku wymaga się nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale również szczególnych kompetencji miękkich, w tym umiejętności działania pod presją czasu oraz odporności na stres.

Zadania logistyka w transporcie

W branży transportowej logistyk przygotowuje i czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu logistycznego, w tym:

  • zarządza zapasami w magazynie;
  • odpowiada za pakowanie;
  • planuje dostawy;
  • nadzoruje przepływ produktu z punktu A do punktu B;
  • komunikuje się z dostawcami;
  • prowadzi dokumentację;
  • obsługuje zwroty.

Jeśli potrzebujesz kompleksowej usługi transportowej, w tym logistycznej, przewozu materiałów sypkich lub interesuje Cię kwestia przeładunku i magazynowania towarów ‒ zapraszamy do kontaktu ze specjalistami z TTE!