Tachograf to obowiązkowy element wyposażenia samochodu zawodowego kierowcy. Jest to urządzenie pomiarowe, które rejestruje pracę zarówno kierowcy, jak i pojazdu. Służy do zapisywania czasu prowadzenia pojazdu, okresów dyżuru kierowcy oraz pauzy i innej pracy, a także rejestracji czasu prędkości chwilowej oraz liczby przejechanych kilometrów. Jaki model — cyfrowy czy analogowy — działa lepiej? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.
Dlaczego wprowadzono tachografy? Wyjaśniają pracownicy terminalu przeładunkowego w Sławkowie
Tachografy zostały wprowadzone, aby poprawić bezpieczeństwo na drodze, ale również w celu polepszenia warunków pracy kierowców – obydwie te kwestie są ze sobą połączone. Z założenia tachografy mają ograniczyć liczbę niebezpiecznych zdarzeń drogowych wywołanych przez przemęczenie kierowców. Urządzenia rejestrujące czas pracy pozwalają też pracownikom w łatwy sposób rozliczyć się z pracodawcą.
W jakich samochodach powinien być tachograf?
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Wspólnoty Europejskiej w tachograf powinien być wyposażony każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony oraz pojazdy przeznaczone do przewozu więcej niż 9 osób, z uwzględnieniem kierowcy. Tendencja ustawodawców w tym zakresie dąży do zwiększenia rygoru, a więc objęcia obowiązkiem wyposażenia w tachograf również pojazdów o mniejszej dopuszczalnej masie całkowitej. Tachografu nie potrzebują natomiast rolnicy, którzy zajmują się przewozem zwierząt, mleka i innych artykułów (wykorzystując ciągniki rolnicze i leśne). Kierowcy pracujący w przedsiębiorstwach rolniczych, leśnych, rybackich czy ogrodniczych, którzy przewożą ładunek w promieniu do 50 kilometrów od stałego miejsca parkowania pojazdu, również nie muszą mieć tachografu.
Modyfikowanie wskazań tachografu oraz wszelkie integracje w działanie urządzenia są surowo zabronione. Karą jest pozbawienie wolności na okres nawet do 5 lat.
Jak działa tachograf?
Tachograf analogowy rejestruje dane z jazdy na papierowych tak zwanych wykresówkach, które kierowca wypełnia ręcznie. Rejestracja jest możliwa przez impulsy, które docierają do tachografu z czujnika ruchu zlokalizowanego w skrzyni biegów. Tachografy analogowe były stosowane do 2006 roku. W związku z wysoką podatnością na manipulację, urządzenia tego typu zostały wyłączone z użytku. Montaż tachografu analogowego w pojeździe zarejestrowanym po 2006 roku grozi wysoką karą finansową.
Obecnie powszechne są tachografy cyfrowe, które rejestrują dane z wbudowanego nośnika pamięci oraz karty kierowcy – informacje te muszą być odczytywane w określonym czasie. Tachografy cyfrowe są bardziej precyzyjne i łatwiejsze w obsłudze, a zbierane przez nie dane trudniej sfałszować – z tego powodu uznaje się, że takie urządzenia spełniają swoją rolę lepiej niż analogowe odpowiedniki.