Przewóz niektórych towarów może być wyjątkowo trudny do przeprowadzenia. Do takich ładunków możemy zaliczyć na przykład materiały niebezpieczne, ale sporym wyzwaniem dla przewoźnika może okazać się także transport materiałów sypkich. Wśród materiałów sypkich dużą grupę stanowią surowce, które wykorzystuje się do prac budowlanych. Należą do nich między innymi workowany cement, piach, piasek, grys, żwir, tłuczeń drogowy, mieszanka drogowa, kliniec czy keramzyt. Do materiałów sypkich zaliczymy również na przykład sztuczne nawozy, wapno, ziemię, gruz, rudy metali i węgiel, a także produkty spożywcze, takie jak mąka, sól, cukier, ziarno, ryż, zboże i pasza. Materiały sypkie zwykle nie wymagają specjalnych warunków transportu pod względem temperatury, niemniej jednak trzeba pamiętać o kilku kwestiach, aby transport przebiegał sprawnie i bez zakłóceń.
Sposób przewozu materiałów sypkich
Materiały sypkie przewozi się luzem lub pakuje się je w worki, skrzynie, beczki lub kontenery. Materiały sypkie można przewozić z zastosowaniem wszystkich gałęzi transportu. Bardzo rozpowszechnioną metodą przewozu takich ładunków jest kolej. Transport odbywa się często wagonami samowyładowczymi odkrytymi – są to tak zwane węglarki, którymi często przewozi się węgiel. Stosuje się jednak również wagony przystosowane do transportu innych ładunków, podzielone na odrębne zbiorniki.
Do przewozu luzem materiałów sypkich stosowane są środki transportu morskiego oraz rzecznego. W tym przypadku należy uwzględnić ryzyko przesypywania się ładunku podczas kołysania statku lub barki. Z tego powodu towar trzeba w odpowiedni sposób zabezpieczyć, stosując na przykład przegrody przeciwprzesypowe.
Transport drogowy także jest popularny jako środek przewozu materiałów sypkich. W transporcie samochodowym ładunek przewozi się w jednokomorowych lub wielokomorowych silosach – używa się ich przede wszystkim do przewozu takich materiałów, jak pasza lub mąka. W przypadku silosów bardzo ważne jest utrzymanie przestrzeni ładunkowej w czystości. Po każdym przewozie silos musi zostać starannie wyczyszczony, zgodnie z procedurami. Jest to szczególnie ważne, gdy silos służy do przewozu materiałów z różnych grup. Cięższe ładunki sypkie, na przykład węgiel, żwir, piasek lub zboże, mogą być transportowane samochodami z nadwoziem samowyładowczym.
Materiały sypkie są szczególnie narażone na zbrylanie się, dlatego trzeba zadbać o ich odpowiednią ochronę przed zawilgoceniem, a także rozwojem pleśni, grzybów i innych drobnoustrojów. Podczas przewozu należy zadbać również o warunki, które zapobiegną rozpyleniu, zwietrzeniu lub samozapłonowi.